Menü

Terhesség: 16. hét

Ajánlom a Facebookon

A következő pár hétben a baba súlya meg fog duplázódni, és hosszra is megnő. Most nagyjából akkora, mint egy avokádó: majdnem 10 centiméter hosszú (fejtől fenékig) és közel 100 gramm.

Hogyan növekszik a babád a 16. héten?

Készülj egy növekedési ugrásra. A következő pár hétben a baba súlya meg fog duplázódni, és hosszra is megnő. Most nagyjából akkora, mint egy avokádó: majdnem 10 centiméter hosszú (fejtől fenékig) és közel 100 gramm. A lábai jobban kifejlődtek, feje egyenesebben áll, mint eddig, és szemei közelebb vannak már az arcához. Fülei szintén közel állnak a végső helyzetükhöz. A fejbőr mintázatának kialakulása megkezdődött, de a hajtincsek azért még nem láthatóak. Már a lábkörmei is elkezdtek nőni! Emellett testében is sok dolog történik, például a szív már napi 24 liter vért pumpál (!), és ez a mennyiség csak nőni fog, ahogy a baba tovább fejlődik.

16 hetes magzat méretei

Magzat méretei

A táblázatot az ausztrál népesség átlagértékei alapján S. Campbell Westerway állította össze.

Figyelem!
A fenti táblázatokban szereplő értékek csupán támpontul szolgálnak, hogy körülbelül mikor, mekkora lehet a pocakodban növekedő baba, hogy ezáltal könnyebben lehessen elképzelni a picit! Ahány terhesség, s ahány szülő, annyi féle a magzat mérete is, lehetnek eltérések.

 

Nézd csak, így néz ki most a babád: Így néz ki a 16. héten a babád!

Ikreket vársz? Így néznek ki a 16. héten: 16. terhességi hét ikrekkel

Hogyan változik az életed

A méhed teteje kb. a szeméremcsontod és a köldököd között van félúton, és a kerek ínszalagok, amik tartják, egyre erősödnek és vastagodnak, ahogy a méhed nő. Valószínűleg sokkal jobban is érzed magad, ahogy hozzászoksz a terhességhez. A kevesebb émelygés, hangulatingadozás, és a ragyogó bőr mind segít, hogy jól érezd magad. :)

Nemsokára részed lesz a terhesség egyik legcsodálatosabb élményében: elkezded érezni, ahogy a baba mozog a méhben. Vannak nők, akik ezt már a 16. hétben érzik, de sokan csak a 18. héten vagy azután veszik észre. (Ha ez az első babádat várod, ne legyél túl türelmetlen – lehet, hogy nem veszed észre a mozgást a 20. hétig, ez teljesen természetes!) A legelső mozgás olyan, mintha egy pillangó csapkodna odabent, esetleg ahhoz lehetne hasonlítani, min a buborékok vagy a  pattogatott kukorica pattogása. Az elkövetkező hetek folyamán erősödik a mozgás, és ezzel együtt gyakrabban érzékeled majd. 

Három kérdés a súlynövekedésről

1. Mennyit kéne most híznom?

Próbálj meg 5-6 kiló súlyt felszedni ebben a harmadban (a teljes terhesség alatt 11-16 kilogrammot kell majd), ha a terhességet normális testsúllyal kezdted. Az orvosod tanácsolhatja, hogy kicsit többet vagy kevesebbet szedj fel, ha túlsúlyos vagy alultáplált voltál, vagy ha ikrekkel vagy terhes.

2. Hogyan figyelhetem a súlygyarapodásomat?

A terhesség alatt a legtöbb nőnek 300 kalóriával kell többet bevinnie, mint alapesetben. (A teljes kalóriaszám az egyéni súlytól és aktivitásszinttől függ.)

Ha túl sokat hízol:

Sok nő azt veszi észre, hogy túl gyorsan kezd el hízni. Nem jó ötlet ilyenkor alacsony kalóriatartalmú étrendre váltani vagy étkezéseket kihagyni, ezért próbáld meg ezeket a megoldásokat, hogy lassítsd a súlygyarapodásod.

  • Kezdd a napodat egy kiegyensúlyozott reggelivel, amelyben van elég fehérje, összetett szénhidrát, rost, és egy kis egészséges zsír.
  • Egyél zöldséget, teljes kiőrlésű termékeket, zsírszegény húst, és alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, és hagyd ki a feldolgozott élelmiszereket, előre csomagolt édességeket, és a cukros finomságokat.
  • Tarts a közelben egészséges, telítő ételeket, mint a zsírszegény sajt és joghurt, répa, és friss gyümölcs, mint az alma és a banán. Így kisebb lesz a kísértés, hogy rossz minőségű ennivalót fogyassz.
  • Válaszd a finom alternatívát a zsíros ételek helyett. Például: zsírmentes fagyasztott joghurt fagylalt helyett, kifli a cukormázas fánk helyett, vagy pattogatott kukorica a chips helyett.
  • Igyál vizet üdítő helyett! Ezt egyébként sem ajánljuk fogyasztani.
  • Az orvosod áldásával végezz rendszeres testmozgást. Ha nehezedre esik elkezdeni vagy betartani az edzéstervedet, keress egy társat, akivel együtt sétálhatsz vagy úszhatsz minden nap. Ez segít majd, hogy motiváltnak érezd magad. Még egy húszperces séta ebédidőben is nagy különbséget jelenthet később.


Ha nehezen szedsz fel súlyt:

Számos nő nehezebben szed fel súlyt. Itt egy pár tipp, hogy végre elmozduljon a mérleg.

  • Igyál egy jégkrémes turmixot minden nap (szeletelj bele friss gyümölcsöt extra C-vitaminért). Sok kalória van benne, és a fagyiban található kalcium is jót tesz.
  • Egyél tápanyagban gazdag ételeket melyekben egészséges zsír található, például az avokádó és a mogyorófélék.
  • Próbáld ki a szárított gyümölcsöt. Nem tölt meg annyira, mint a friss gyümölcs, így általában többet eszel belőle, anélkül hogy észrevennéd.
  • A főétkezések között nassolj gyakran.
  • Emlékeztesd magad, hogy muszáj többet enned, a saját és a baba érdekében is. Aztán egyél is!

 

3. A terhesség alatti súlygyarapodás hogy fogja befolyásolni a testemet?

A terhesség alatti fájdalmak legalább egy részét a változó testformád és a méhed változó mérete okozza. A hátfájás is gyakori, és ügyetlenebbnek is érezheted magad. Számíts arra, hogy a bőröd kinyúlik, ahogy a melled és a hasad megnő, ami striákat okozhat.

Valószínűleg amiatt aggódsz majd legjobban, hogy le tudod-e majd adni szülés után a „baba zsírt”. Ez eltarthat egy ideig, de ha helyesen táplálkozol és rendszeresen mozogsz, akkor végül biztos leadod a felesleges kilókat. Ez könnyebben megy majd, ha már most aktív vagy.

Könnyű gyötörni magadat a súlyod miatt a terhesség alatt, főleg ha nehezen tartod magad az ajánlott 11-16 kilogrammos határok között. Neked hogy megy?

Készítettem egy egyszerű táblázatot az élelmiszer-csoportokról és felragasztottam a hűtőszekrényre. A nap végén megjelöltem azt, amit ettem. Ezután az esti nassoláshoz próbáltam abból a csoportból választani, amit napközben elhanyagoltam – például joghurt (vagy egy kis jégkrém!), ha több tejtermékre volt szükségem, vagy egy narancs, ha nem ettem elég gyümölcsöt.” - Anna

Eheti teendők

Tervezz egy romantikus kiruccanást – akkor is, ha otthon maradtok. Miután a baba megérkezik, nagyon nehéz lesz a pároddal elutazni kettesben egy hétvégére. Ne halasszátok el ezt a lehetőséget, hogy együtt pihenhessetek kicsit. És ne várjatok vele a harmadik trimeszterig, mert lehet, hogy addigra túl fáradt és fájós leszel az induláshoz. Ha nem tudtok elutazni, tervezzetek helyi programokat, amiket együtt tudtok élvezni – még egy vacsora és mozizás is sokat számít. 

Kötelető és ajánlott terhességi vizsgálatok a 16. hétben

Ha amniocentézis (magzatvízvétel, amely kimutatja, hogy van-e a babádnak bármilyen rendellenessége) előtt állsz, már most kérj időpontot a vizsgálatra, mivel általában a 16-20. hét között szokták elvégezni.

 


<< Vissza a terhesség 15. hetére >> Tovább a terhesség 17. hetére!

 

 

 

 

Jó egészséget kívánunk!

Intima.hu

Készítette: Intima.hu
Szakmai lektor: Dr. Murányi Zoltán szülész-nőgyógyász

 

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ