Menü

Terhesség: 13. hét

Ajánlom a Facebookon

Az ujjlenyomatok megjelennek a kisbaba ujjainak hegyein, az erek és szervek láthatóak a bőrén keresztül, mely még mindig nagyon vékony.

Terhesség 13. hét - nagyobb képért kattints ide!

Hogyan fejlődik a babád?

Az ujjlenyomatok megjelennek a kisbaba ujjainak hegyein, az erek és szervek láthatóak a bőrén keresztül, mely még mindig nagyon vékony. A teste lassan kezdi utolérni a fejét a növekedésben, a fej már csupán a test harmadát teszi ki. Ha gyermeked lány, akkor már több mint két millió petesejt található a petefészkében. A baba már több, mint 7 és fél centiméter hosszún; nagyjából akkora, mint egy borsó héja és majdnem 28 grammot nyom.

13 hetes magzat méretei

Magzat méretei

A táblázatot az ausztrál népesség átlagértékei alapján S. Campbell Westerway állította össze.

Figyelem!
A fenti táblázatokban szereplő értékek csupán támpontul szolgálnak, hogy körülbelül mikor, mekkora lehet a pocakodban növekedő baba, hogy ezáltal könnyebben lehessen elképzelni a picit! Ahány terhesség, s ahány szülő, annyi féle a magzat mérete is, lehetnek eltérések.

Hogyan változik az életed?

Ez az első trimesztered utolsó hete, és a vetélés kockázata már sokkal alacsonyabb, mint a terhesség elején. A következő héten (14. hét) a második trimeszter kezdődik, ami általában egy viszonylag nyugodt időszak, mivel a legtöbb nőnél a terhesség korai tünetei, mint a reggeli rosszullét és a kimerültség enyhülnek. További jó hír, hogy a legtöbb pár a libidó fellendülését tapasztalja. A szülés még hónapokkal arrébb van, de lehetséges, hogy a melleid elkezdtek kolosztrumot termelni, amely egy tápanyagokban gazdag folyadék, ezzel fogod majd a szülés utáni első pár napban táplálni a babát, mielőtt a tej elkezdene rendesen folyni.

Három kérdés a babád és saját magad táplálásáról:

1. Mennyivel kellene többet ennem?

Nagyjából csak 300 kalóriával kéne többet fogyasztanod, amikor terhes vagy. De ez a 300 cal legyen minőségi: hagyd ki a gyorskaját, és fogyassz el inkább egy bögre tejet teljes kiőrlésű kenyérrel! De azért ne foglalkozz túl sokat a számokkal: amíg egészséges ételeket választasz, és az orvosod elégedett a súlygyarapodásoddal, nem kell aggódni a kalóriák miatt.

Íme egy kis segítség, hogy mennyi az átlagos hízás trimeszterenként:

Az első trimeszterben azoknál az anyukáknál, akik sokat vannak rosszul, émelyegnek, hánynak, általában minimális súlygyarapodás vagy akár súlycsökkenés figyelhető meg. Általában 1-3 kg a súlygyarapodás mértéke az első 3 hónapban, azonban előfordulhat, hogy a rosszullétek következtében a kismama ugyanennyit veszít a súlyából. A maximális gyarapodás összességében nem haladhatja meg a 10-–12 kg-ot, ha egy magzattal várandós a kismama. Nehéz ezért a maximumot már itt megállapítani, ugyanakkor 5 kg hízás az első trimeszterben már nagy kockázatot rejt magában, főleg a terhességi diabétesz miatt.

A második trimeszterben hetente 300-500 g súlygyarapodás várható. Azoknál az édesanyáknál, akik a várandósság kezdetén már plusz kilókkal indultak, kisebb mértékű hízás figyelhető meg és a nagyon vékony anyukákra a havi 500 g gyarapodás jellemző.

A harmadik trimeszter első két hónapjában még megfigyelhető súlygyarapodás, melynek mértéke 300-–500 g hetente, majd az utolsó hónapban a legtöbb anyuka súlya változatlan, esetleg súlycsökkenés is előfordulhat. Ha mégis történik hízás, az általában a vízvisszatartásnak, vizesedésnek tudható be.

2. Melyek a legfontosabb tápanyagok?

A fehérje, vas és kalcium mind fontos, hogy egészséges maradj és a babád rendben fejlődjön!

Fehérje: próbálj meg napi 71 gramm fehérjét fogyasztani! A kevésbé zsíros húsok, tojás és tejtermékek, valamint a csonthéjasok, babfélék és a szója termékek, mint a tofu, mind jó fehérjeforrások. A napi három adag fehérjéből valószínűleg összejön a 71 gramm. A hal is jó fehérjeforrás (és a létfontosságú Omega-3 zsírsavak termelődésében is segít), de a szennyezettség veszélye miatt a szakértők vitatkoznak róla, hogy milyen típusú halat lehet terhesen fogyasztani.  Erről már korábban olvashattál.

Vas: a napi 27 milligramm vas különösen fontos, hogy elkerüld a vashiányos vérszegénységet, ami gyakori probléma a terhes nőknél. Az állattermékekben megtalálható vas, amit hem vasnak hívnak könnyebben felszívódik a szervezetedben, mint a növényekből származó vas (nem-hem vas). A legjobb vasforrás a zsírszegény vörös hús. Ha vegetáriánus vagy, vagy nem szereted a húst, olyan növényekkel pótolhatod be a hiányt, mint a spenót vagy a lencse féle hüvelyesek. Nehéz lehet így elég vasat bevinni, ezért az orvosod vastablettát javasolhat. A C-vitamin felgyorsítja a nem-hem vas felszívódását, ezért fogyassz C-vitaminban gazdag ételeket – citrusféléket, epret, paprikát – akkor, amikor vasban gazdag, nem-hús ételeket eszel, vagy vedd be a vastablettádat egy pohár narancslével!

Kalcium: Napi négy adag tejtermék tartalmazza a szükséges 1000 mg kalciumodat (1300 mg, ha 18 év alatti vagy). A babának szüksége van kalciumra, hogy rendben kialakuljanak a csontjai és fogai. Ha nem kap eleget ebből a tápanyagból, akkor a te testedtől szívja el, és elveszted a csontjaidban tárolt kalcium egy részét.

3. Ha már szedek terhességi vitamint, akkor is ennyire oda kell figyelnem arra, hogy mit eszek?

Igen! Bár a terhességi vitamin pótolhat bizonyos hiányosságokat, nem arra van, hogy átvegye az egészséges táplálkozást. Egyfelől a terhességi vitaminok nem tartalmazzák az egész napi kalcium adagot, másrészt fontos, hogy elég friss gyümölcsöt és zöldséget egyél a rost miatt – ez segíti az emésztést és megelőzheted vele a székrekedést, ami gyakori a terhes nőknél. Ha egészséges nő vagy, aki megfelelően táplálkozik, és nem vagy különösen veszélyeztetett valamilyen szempontból, még akkor se értenek egyet benne a szakértők, hogy szedned kéne multivitamint és ásványi anyag tablettát. Ennek ellenére abban megegyeznek, hogy folsav étrend kiegészítőre szükség van a fogantatás előtt és az első trimeszter alatt, a legtöbbek szerint fontos vasat szedni a második és harmadik trimeszterben. 

Az orvosok döntő része a vitamintabletták szedését javasolja a fogantatástól a terhesség végéig. Te szedsz vitamin tablettát?

13. heti teendők

Oszd meg a nevelési elveidet a pároddal! Hogy elindítsátok a beszélgetést, próbáljátok ki ezt a kis játékot: mindketten két listát készítetek, az egyik címe „Az édesanyám mindig…”, a másik címe „Az édesanyám soha…”. Ezután csináljátok ugyanezt az édesapátokkal. Amikor készen vagytok, beszéljétek át, amiket leírtatok, és döntsétek el, milyen viselkedésformákat becsültök meg, és melyeket akarjátok megváltoztatni, amikor felnevelitek közös gyermeketeket.

Kötelező és ajánlott vizsgálatok a terhesség 13. hetében

Az első kötelező terhességi ultrahang vizsgálat a 11-13. hét között esedékes, ezért ha eddig még nem kerestél fel nőgyógyászt, itt az ideje! Lassan egy fogorvosi kontrollra is érdemes bejelentkezni, ahol megnézik fogaidat. Az ajánlott fél éves fogorvosi kontroll vizsgálattal szemben, a terhesség ideje alatt 3 havonta menjünk fogorvoshoz!
Kötelező a szájhigiéniás kezelés, hiszen a szakember precízen és alaposan távolítja el a fogakról és az íny alól a nem kívánt lerakódásokat, ezzel megóvja a fogat az idő előtti romlástól és megelőzhető az ínygyulladás is. Áldott állapotunk tehát megköveteli, hogy a megelőzésre fokozottabban oda figyeljünk, mert így nyílik lehetőségünk arra, hogy elkerüljük a nem kívánt panaszokat. Érdemes a prevenciót komolyan venni, mert ezek a kezelések és módszerek, mint például a nyálteszt, az ózonterápia és a fogkő-eltávolítás fájdalommentes és egyszerű beavatkozások. A kismamák fogápolásáról itt olvashatsz bővebben!

<< Vissza a terhesség 12. hetére >> Tovább a terhesség 14. hetére!

Jó egészséget kívánunk!

Intima.hu

Készítette: Intima.hu
Szakmai lektor: Dr. Murányi Zoltán szülész-nőgyógyász

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ