Menü

Izomerősítés szerepe az inzulinrezisztencia kezelésében

Ajánlom a Facebookon

Az inzulinrezisztencia kezelésében a kardió és aerob edzés mellett az izomerősítés is fontos. Az inzulinrezisztencia korunk egyik népbetegsége, mely akár meddőséget vagy 2-es típusú cukorbetegséget is okozhat. Bár sokan tisztában vannak azzal, hogy a sikeres terápiához a rendszeres testmozgás elengedhetetlen, ám azt csak kevesen tudják, hogy a kardió edzések mellett az izomerősítő gyakorlatoknak is fontos szerepük van.

 

Korunk népbetegsége, az inzulinrezisztencia

A hasnyálmirigyben termelődő inzulin a szénhidrát-anyagcsere fő hormonja, melynek elsődleges feladata, hogy a vérből a sejtekbe szállítsa az glükózt. Inzulinrezisztencia (IR) esetén a sejtek rezisztenssé válnak az inzulinnal szemben, így a folyamat zavart szenved. Emiatt kompenzálásként a hasnyálmirigynek a kelleténél több inzulint kell termelnie, hogy a cukor a sejtekbe kerülhessen – mondja dr. Koppány Viktória, a Budai Endokrinközpont PCOS és inzulinrezisztencia specialistája. Az állapot legnagyobb veszélye, hogy ez hosszútávon túl nagy terhet ró a hasnyálmirigyre, ami egy idő után kifárad, és ez könnyen 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet.

Ezért fontos mozogni IR esetén

Az inzulinrezisztencia terápiájában a gyógyszeres kezelés és a dietetikus által összeállított, speciális diéta mellett igen nagy szerepe van a személyre szabott mozgásprogramnak is. A testedzés ugyanis növeli az inzulin iránti érzékenységet, így segít abban, hogy kevesebb inzulin felhasználásával a glükóz a sejtekbe kerüljön. Éppen ezért sportolás hatására normalizálódik a vércukorszint, csökken az inzulin mennyisége, ráadásul a felgyülemlett zsírszövetektől is megszabadít- ez szintén hozzájárul a betegség sikeres terápiájához, hiszen tanulmányok szerint már 5-10 százalékos súlyvesztés is jelentős javulást eredményezhet az állapotban.

Érdekesség, hogy 30-60 perces testmozgás hatására ezek az előnyök akár 24-48 órán keresztül is fennállhatnak, így nem csak a mozgás alatt, hanem még utána is tart jótékony hatása.

Az erősítő és a kardió edzések egyaránt fontosak

A legtöbb inzulinrezisztenciás kizárólag kardió edzéseket végez, pedig erősítő, rezisztencia edzésekkel kombinálva lényegesen nagyobb és gyorsabb javulás érhető el. Az izomépítés ugyanis csaknem ugyanolyan fontos az inzulin csökkentésében és a szénhidrát anyagcsere normalizálásában, mint a zsírvesztés- ezt mára már több tanulmány is bebizonyította. Ennek oka, hogy az izom képes közvetlenül felvenni a glükózt, méghozzá inzulin jelenléte nélkül- vagyis minél nagyobb az izomtömegünk, annál kevesebb inzulinra van szükségünk, így annak mennyisége csökken- magyarázza Németh Vivien, az Életmód Orvosi Központ mozgás terapeutája.

Állapotfelméréssel a személyre szabott mozgás-programért

A maximális eredmény elérése érdekében fontos a személyre szabott, pulzuskontrollált mozgásprogram összeállítása, amely tartalmazza mind a kardió, mind pedig az erősítő, izomtömegnövelő edzéseket. Ezek heti elosztása, valamint idejének meghatározása mozgásterapeuta feladata. A szakember a sportolás megkezdése előtt részletes állapotfelmérés végez, mivel a mozgásformának és a terhelésnek igazodnia kell a beteg egészségi állapotához, edzettségi szintjéhez, ami többek között a hipoglikémia (vércukorszint zuhanása) fellépését hivatott megelőzni- így a páciens biztonságos keretek között léphet a gyógyulás útjára.

Forrás: Életmód Orvosi Központ

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ