Így fogyasztunk egészségügyi információkat a neten
Az internet forradalmasította az egészségügyi információkhoz való hozzáférést a páciensek számára. A számos pozitív hatás mellett ugyanakkor fel kell hívni a figyelmet az online egészségügyi kommunikáció veszélyeire is, amelyek sajnos számos esetben kifejezetten károsak és veszélyesek is lehetnek. Ez akár nehezítheti a betegek gyógyulását, sőt, súlyos esetekben akár a páciens halálához is vezethet. A szakmaiatlanság, a hozzá nem értés, vagy az anyagi haszonszerzés céljából született online anyagok a páciensek számára igen nehezen megkülönböztethetőek a valóban hasznos, felkészült weblapoktól.
Dr. Horváth Tamás és Dr. Varga Zsuzsa cikke eredeti formában, teljes terjedelmében az OTSZOnline.hu oldalán olvasható.
Az internet megjelenése és rohamos terjedése egyfajta információs forradalom formájában megváltoztatta a világot, a hírolvasási szokásainktól kezdve a kereskedelmen át az emberi kapcsolatainkig az életünk minden területén. Az okostelefonoknak és a mobilinternetnek köszönhetően napi 24 órában online lehetünk és vagyunk is. A világháló természeténél fogva változást hozott az egészségügyben, mind a betegek, mind az egészségügyben dolgozók oldaláról, de a szereplők együttműködésében is. Ennek a változásnak az orvosi gyakorlatban talán leggyakrabban tapasztalható aspektusa a betegek szabad hozzáférése az egészségügyi jellegű információhoz. A HáziPatika.com friss felmérése szerint a felnőtt, internetet használó magyar betegek 75%-a tájékozódik egészségügyi problémája kapcsán az interneten, és 48%-uk az egészségével kapcsolatban elsődleges információforrásnak az internetet nevezi meg. A jelen írás szerzői fül-orr-gégészként dolgoznak, emellett évek óta heti rendszerességgel publikálnak az interneten magánrendelőjük blogjában (enthouse.blog.hu), ezért napi szinten találkoznak a fenti jelenséggel.
Az online egészségügyi információfogyasztásnak pozitív hatásai
Az internet megjelenése és elterjedése előtt a betegek érdemi egészségügyi felvilágosítására főleg az orvosi vizitek alkalmával volt lehetőség. Bár régóta vannak edukációs célú kiadványok, illetve tévéműsorok, ezek csak szerény mértékben járultak hozzá a betegfelvilágosításhoz. Ehhez képest manapság a betegek a világháló segítségével nagyjából ugyanahhoz az orvosi tartalomhoz férnek hozzá, mint a szakemberek. Ez komoly előrelépést jelent a betegek felkészültségében.
Az érintettek az egészségügyi weboldalak segítségével:
- jobban megérthetik az emberi szervezet működését,
- a betegségek kialakulásának okát,
- a kivizsgálási és kezelési lehetőségeket,
- a szükséges információval felvértezve ideális esetben jobban tudják súlyozni a panaszaikat.
Az internet az egészségügyet jelentősen tehermentesíteni tudja, és nemcsak úgy, hogy a betegek a világháló segítségével célirányosabban veszik igénybe az egészségügyet, hanem a már kezelés alatt álló betegek gondozása révén is.
Az egészségügyi szolgáltató, a szakma oldaláról nézve pedig a felvilágosult beteget gyorsabban, hatékonyabban lehet kivizsgálni, könnyebb megértetni vele a további diagnosztikai vagy terápiás lépéseket, könnyebben vezethető, elkerülhetők a felesleges vizsgálatok, nőhet az ellátással kapcsolatos megelégedettség. Az internet segítségével hatékonyabbá válhatnak a szűrővizsgálatok is.
A könnyű információszerzés veszélyei, problémái - avagy mire figyeljünk oda egészségünkkel kapcsolatos tartalmak olvasásakor?
Az egészségügyi weboldalak tartalmának minősége finoman szólva is egyenetlen.
Egy 2013-as walesi felmérés során, amelyben az egészségügyi weboldalak megbízhatóságát és validitását mérték fel az ún. DISCERN kérdőív segítségével, hat gyakori fül-orr-gégészeti kórképre történő Google-keresések során megállapítást nyert, hogy a weboldalak átlagosan gyenge minőséget képviselnek, közel negyedük a legrosszabb minősítést kapta, és csak 10% kapott kitűnő értékelést. Ráadásul az online egészségügyi információ értelmezhetőségét és használhatóságát vizsgáló LIDA kérdőív szempontjai szerint a kapott felvilágosítás a laikusok számára jellemzően csak közepes mértékben bizonyult hasznosnak. Természetesen az érem másik oldala, hogy a betegek jelentős részénél komoly gondok vannak a szövegértéssel és az általános egészségműveltséggel, ami a befogadó oldalról nehezíti meg az online betegedukációt.
|
Az orvostudomány korlátozott eredményei miatt itt a legnagyobb az a piaci rés, amit a nem ellenőrzött gyógytermékeket árusító cégek, illetve az akár teljes felépülést és panaszmentességet ígérő, alternatív gyógymódokkal foglalkozó rendelők, orvosok, sőt valós egészségügyi tudást nélkülöző személyek ki is használnak, és ehhez kiváló felületet nyújt az internet.
Jó ha mindenki tudja, mennyire nem a szakmaiságon múlik az,
hogy ki található meg a Google első oldalán! (szerk.)
A világhálón könnyen előtérbe lehet kerülni, ha valaki jó honlapot készít, és/vagy pénzt fektet a marketingbe, és ezek segítségével bizonyos keresési kifejezéseket illetően a keresőprogramok találati listáinak élére kerülhet. Hogy melyik honlap hányadik találati helyen bukkanjon fel a keresőprogramokban adott kulcsszavakra történő keresés során, az szinte kizárólag pénz, illetve honlapkészítési stratégia kérdése.
Nem szükséges, hogy a helyezés mögött bármiféle hitelesség vagy szakmaiság álljon!
Csak gondoljunk bele, hogy akár több száz weboldal is foglalkozhat egy adott betegséggel, keresés során jellemzően csak az első találati oldalon megjelenő linkekre kattintunk, ezért a „győztes mindent visz” elv alapján rendkívül fontos kérdés, hogy milyen minőségű és hitelességű információval találkozunk a keresőprogramok első oldalán.
A weboldalak minőségén túl további potenciális problémaforrás, hogy bár a betegek jelentős része az orvosi vizit előtt utánanéz a panaszainak, betegségének és a rá váró beavatkozásnak, nem minden esetben értelmezik kezelőorvosukkal az online felületeken szerzett tudásukat, hanem a szakember megkérdezése nélkül, saját maguk döntenek a rendelkezésükre álló, nem okvetlenül hiteles információ alapján.
Lehetséges megoldások
A fenti problémák kiküszöbölése nagyon nehéz, maradéktalanul minden bizonnyal nem is lehetséges, azonban számos ponton lehet tenni a jobb minőségű online betegfelvilágosításért.
|
Pl. ha ismert a honlap szerzőjének kiléte, az illető orvos, ott az elérhetősége, nem szponzorált az oldal, és megadja a felhasznált szakmai forrásokat is, akkor nagyobb eséllyel hiteles, mint egy olyan weboldal, amit valamilyen egészségügyi terméknek dedikáltak, az ott fellelhető szöveg szerzőjének feltüntetése nélkül, kiegészítésként, terméktámogatási céllal szól csak egy betegségről és annak kezelési lehetőségeiről.
Konklúzió
Az internet az orvoslást is forradalmasította, már önmagában azzal a hozadékával is, hogy a betegek is sokkal több egészségügyi információhoz férnek hozzá. Ez számos szempontból komoly előrelépést jelent, növeli a betegek egészségtudatosságát, javíthatja a betegedukációt, egyszerűsítheti a betegutakat az egészségügy útvesztőiben. Ugyanakkor az egészségügyi honlapok szakmai minőségének egyenetlen volta, a szövegérthetőségi problémák, illetve sok esetben a hitelességet megkérdőjelező üzleti befolyásoltság miatti hibás információk ronthatják az online betegedukáció hatékonyságát. Ezen leginkább maguk az orvosok, szakmai szervezetek tudnak segíteni hiteles online egészségügyi információ létrehozásával, emellett a betegek digitális műveltségének, készségeinek javítása is jó irányban befolyásolhatja az online tartalmak helyes értelmezését.
Szerzők: Dr. Horváth Tamás, Dr. Varga Zsuzsa - Fül-orr-gégész szakorvosok, ENT House Budapest magánrendelő és Bajcsy- Zsilinszky Kórház, Fül-Orr-Gégészeti Osztály, Budapest
Forrás: a cikk eredeti formájában, teljes terjedelmében, a felhasznált szakirodalmi forrásokkal ide kattintva tekinthető meg > Online egészségügyi információ: pozitívumok, problémák, megoldások <
Ne maradj le legfrissebb cikkeinkről,
iratkozz fel AJÁNLÓ-hírlevelünkre:
Ajánlott orvosok
Bejelentkezés hozzászóláshoz
- Nincsenek hozzászólások
Hozzászólások