Menü

A folsav

Ajánlom a Facebookon

A folsav nagyon fontos szerepet tölt be a szervezetben, és kiemelten fontos várandós édesanyáknál.

A folsav vízben oldódó vitamin. A folsav nagyon fontos szerepet tölt be a szervezetben, és kiemelten fontos várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét (a velőcsövet) lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása.


Mihez szükséges a folsav?

  • A fehérvérsejtek képzéséhez
  • A vörösvértestek képzéséhez
  • A vérlemezkék képzéséhez
  • Az aminosavak anyagcseréjéhez
  • A nukleinsavak anyagcseréjéhez
  • A gyomor-bélrendszer épségéhez
  • A szájnyálkahártya épségéhez
    .

 

A folsavhiány első jelei

  • fáradtság
  • nyugtalanság, csüggetegség
  • szorongás
  • alvászavar
  • az életöröm hiánya
  • szórakozottság, emlékezetgyöngeség
  • emésztési zavarok
  • nyelvgyulladás
  • gyulladás az ajkak nyálkahártyáján
  • korai őszülés
  • vérszegénység

.
A folsavhiány következtében kialakuló kórképek

A folsavszükséglet vashiányos állapotban növekszik. A folsavhiány következtében kialakuló kórképek:

  • megaloblasztos anaemia (vérszegénység)
  • neurológiai zavarok (perifériás neuropathia, myelopathia, funikularis myelosis)
  • vegetatív zavarok
  • pszichiátriai zavarok (álmatlanság, ingerlékenység, feledékenység, depresszió; egyes kutatások kapcsolatot találtak a folsavhiány és az autizmus között is)
    .

    .

Mennyi folsavra van szükségünk?

Érdekes módon a folsav felszívódása mesterséges készítményekből jobb, mint a természetes forrásokból. Ha valakinek jó a folsav -ellátottsága, akkor az elfedheti a B12 vitamin hiányában kialakuló tüneteket. Ez különösen vegetáriánus táplálkozást folytatóknál lehet veszélyes. A túl nagy folsav bevitel csökkentheti a cink hasznosulását.


Miben található természetes formában folsav?

Legjobb folsav forrásaink a máj, a leveles zöldségek (különösen a paraj), a gyümölcsök, és az élesztő.

.

Hogyan hat a folsav?

Ez a vitamin elsősorban az agyban és az idegrendszerben működik, a hátgerincvelő folyadékának alkotórészeként. A pszichiátriai betegeknek kerek 30 százalékánál megállapítható a vér túl alacsony folsavszintje. A folsavnmennyiség növelése megszünteti a panaszokat.

Igen fontos a pszichénk számára a folsav, a B12-vitamin és a metionin fehérje kölcsönhatása. Ezek együtt központi szerepet visznek jó közérzetünk kialakulásában. A B12 átalakítja a homocisztein fehérjeanyagot metioninná, amely viszont segít a folsavmolekuláknak a nukleinsavak beépítésében a sejtmagba. Ez az eljárás másodpercenként százezerszer játszódik le vérképző csontvelőnkben. Itt éjjeli és nappali műszakban folyamatosan termelődnek a vértestecskék, így az állandó sejtosztódás elengedhetetlen.

A B12 gondoskodik arról, hogy a sejtekben mindig megfelelő folsavtartalék legyen. B12-vitamin nélkül a sejtek nem tudják megtartani a folsavukat, kiürülnek, ami pszichikai és idegzavarokat okoz. Ilyenkor ezekben a sejtekben a sejtosztódás rendje felbomlik vagy lelassul. Különösen veszélyes a kihatása a terhesség idején a magzatra, hiszen az egészséges sejtosztódás biztosítja a normális növekedést.


Amit a folsavról még tudni lehet

Nagyon érzékeny vitamin ez: a fény, a meleg, még a szobahőmérsékleten való hosszas tárolás is elpusztítja.

Már a fogamzás idején szedett folsav csökkenti bizonyos fejlődési rendellenességek előfordulását (pl. velőcső záródási defektusok); a vassal együtt pozitívan hat a magzati haematopoesisre.

Forrás: wikipedia

Intima.hu

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ