Menü

Erőszakmentes kommunikációt kérünk az orvosoktól!

Ajánlom a Facebookon

Pár hete telefonon beszélgettem egy gyógyult rákbeteg barátommal. Letört volt, fásult, kedvetlen. Kérdezem tőle, mi baj van? Ne is kérdezzem, majd megoldódik. Nem hagytam annyiban. Kiderült, találtak nála valamit, és az orvos, akihez továbbküldték lekezelően, érzéketlenül, emberi (még csak nem is női) mivoltát semmibe véve beszélt vele. Javasoltam, hogy menjen el egy általam emberileg is nagyra tartott, elismert szaktekintélyű orvoshoz. Szerencsére azóta már túl is van minden, jól van, és talán a lelkén vetett seb is begyógyult már, amit az előző orvos ejtett rajta. De tényleg így kell ennek lennie?

Aztán volt egy másik barátnőm, aki közel 5 évig azért nem ment el nőgyógyászati rákszűrésre, mert megjegyzéseket tett testalkatára korábbi nőgyógyásza, aki ráadásul nő volt. Szerencsére neki is tudtam ajánlani olyan orvost, akiben megbízhat, és azóta is rendszeresen visszajár hozzá évente.

Egy megint másik ismerősömmel kiabált az orvosa, miután műtét előtt egy fájdalmas vizsgálat után jelezte az ismerősöm, hogy rosszul van és megkérte, hogy nyissa ki az ablakot.. Az orvosa, minősíthetetlen stílusban közölte vele, hogy ha ennyit nem bír ki, hogy fogja bírni a műtétet és az utána következő felépülést?! Persze az orvosnak halvány lila gőze nem volt arról, kivel beszél, mit élt addigra át embertársa, van-e esetleg bármilyen betegsége, vagy csak szimplán izgul a műtét előtt.

Megint egy példa egy másik barátnőmmel, aki állandó fájdalmakkal él együtt, és betegségét a legtöbb helyen pszichés-hisztinek aposztrofálják, és nem-tudásukat gőggel, közönnyel és beteghibáztatással helyettesítik.

De még rengeteg külsős és akár saját példát is tudnék hozni, sajnos a negatív példák sora kimeríthetetlen. Válogathatnék a különböző kommunikációk közül: az agresszívtől a lekezelőig, a személyeskedőtől a lesz.r.m-dokikig. A paletta hosszú és színes és bántóan fájó is. Még akár évek múltán is!

Olyan mély nyomokat képes hagyni egy-egy orvos foghegyről odavetett félmondata, hogy utána nem mer visszamenni, nem mer segítséget kérni, rosszabb esetben addig halogatja egy-egy probléma kezelését, amíg már késő nem lesz.

Erőszakmentes kommunikációt az egészségügybe!

S hogy mi a megoldás?

Betegként keressük meg a nekünk megfelelő orvost! Lehet idős, lehet fiatal, lehet komoly vagy éppen laza, a lényeg, hogy nekünk jó legyen. S ami a legfontosabb, tudjunk bennük bízni, mert azt gondolom a gyógyítás és a gyógyulás egy közös munka eredménye kell hogy legyen.

Ajánlás a másik oldalnak

Azoknak az orvosoknak, akik életében előfordult már egy-egy rosszul tálalt mondat, vagy akár az egész praxisuk arról szól, hogy lekezelően, ridegen, embertelenül bánnak a betegekkel ajánlom szíves figyelmébe az erőszakmentes (együttműködő) kommunikációt, amelyet ha nem tanítanítanak az egyetemen, próbálja meg kifejleszteni magukban!

Mert nem elég jó szakembernek lenni, jól is kell tudni kommunikálni!

 

Az erőszakmentes kommunikáció vagy más néven együttműködő kommunikáció (EMK) módszerét Marshall Rosenberg amerikai klinikai pszichológus fejlesztett ki, amelynek célja, hogy az emberek nagyobb együttérzéssel és világosabban (kevesebb félreértéssel) tudjanak kommunikálni egymással, és lehetőség szerint win-win viszonyt hozzanak létre. Az EMK-nak két fókusza van: az egyik az empátia, vagyis a másikra való együttérző odafigyelés, a másik az őszinte önkifejezés.

Forrás: Wikipedia

 

Maticsa Kata - Intima.hu alapító

 

 

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ