Menü

Életmódváltás: szénhidrátszegény étrend kialakításával

Ajánlom a Facebookon

A tápanyagok közül a szénhidrát a legalapvetőbb energiaforrásunk, ezért nem szabad teljesen megvonni szervezetünktől, de hogyha többet fogyasztunk belőle a szükségesnél és nem mozogjuk le a keletkezett energiát, akkor azok egyenesen a zsírraktárakba vándorolnak. Wollák Zsuzsa, a János Kórház és a Gastroyal dietetikus bejegyzése életmódváltás.

 

Dédapáink idejében a kövérség a jólétet szimbolizálta, és a biztonságos élet jelképe volt. Manapság azonban a túlsúly az egészségünket veszélyeztető tényező, hiszen már annyira elharapódzott, hogy olyan civilizációs betegségek okozójaként van jelen, mint például az inzulin rezisztencia, a 2 típusú cukorbetegség, a szív- és keringési rendszer megbetegedései (magas vérnyomás, magas koleszterinszint, szívinfarktus, érszűkület), a köszvény, a reflux betegség, az ízületi bántalmak, a visszérproblémák, stb…

A mai társadalmunkban rengeteg az olyan „luxus energiaforrás”, melyek könnyen hozzáférhetőek, magas energiatartalmúak, finomított szénhidrátban gazdagok, és gyakori fogyasztásuk révén pillanatok alatt gyarapíthatjuk zsírpárnáinkat.

A tápanyagok közül a szénhidrát a legalapvetőbb energiaforrásunk, ezért nem szabad teljesen megvonni szervezetünktől, de hogyha többet fogyasztunk belőle a szükségesnél és nem mozogjuk le a keletkezett energiát, akkor azok egyenesen a zsírraktárakba vándorolnak.

Márpedig nagyon könnyű túlzásba vinni fogyasztásukat, gondoljunk csak a finomított liszttel és cukorral készült pékárukra, édességekre, tésztákra.

A már elhízott szervezetnél igen hatékony a szénhidrát megszorítása, hiszen ilyenkor a szervezet kénytelen a zsírraktárakból fedezni a szükséges energiát.

A szénhidrát megszorítás ellensúlyozására ételeink gazdagok magas biológiai értékű fehérjeforrásokban és rostokban, a modern konyhatechnológia eljárások pedig hozzájárulnak az alacsony kalóriatartalomhoz.

A változatos zöldségfélék köretként való alkalmazása fedezi a napi ásványi anyag és vitamin szükségletet, rosttartalmuk pedig hozzájárul bélrendszer egészségének megőrzéséhez, amit rendkívül fontos biztosítani egy fogyókúra ideje alatt is.

Minden fogyókúra ideje alatt elengedhetetlenül fontos a napi 2-3 l folyadék fogyasztása az eredményes és tartós fogyás érdekében.

Az alacsony glikémiás indexű ételekkel elkerülhetjük a vércukor- és inzulinszint ingadozásokat. Ennek köszönhetően nem lép fel kínzó éhségérzet, mérsékelhető az elhízás és elkerülhető a cukorbetegség és az inzulinrezisztencia kialakulása.

Szénhidrátszegény ebéd a Gastroyaltól

A Gastroyal ízletes szénhidrátszegény (low carb) ételei Himalája sóval és extra szűz olíva olajjal készülnek, hozzáadott cukrot nem tartalmaznak, így jól illeszkednek az egészségtudatos táplálkozás irányelveihez is. Ezek az ételek magas fehérje és rosttartalmúak, a ZSÍRÉGETŐ liszt* felhasználásával is készültek. Ezáltal lehetséges az, hogy a fogyókúrázók olyan ételeket is fogyaszthatnak, amelyeket egy hagyományos diétában nem engedhetnek meg magunknak (pl. Zsírégető rántott csirkemell, juhtúrós ZSÍRÉGETŐ galuska, négysajtos ZSÍRÉGETŐ pizza, Zsírégető hortobágyi húsos palacsinta, és a legkülönbözőbb ízletes ZSÍRÉGETŐ desszertek).

*ZSÍRÉGETŐ liszt magyar fejlesztésű, fogyókúrázók számára is fogyasztható, különleges alapanyag. Alapvetően különbözik a kereskedelmi forgalomban kapható teljes kiőrlésű vagy csökkentett szénhidráttartalmú lisztektől. Mégpedig abban, hogy magasabb fehérje- és rosttartalommal és rendkívül alacsony mennyiségű felszívódó szénhidráttal rendelkezik, ám éppen olyan finom ételek készíthetők vele, illetve belőle, mint “bolti”, hagyományos társaiból.

Míg egy hagyományos, csökkentett szénhidráttartalmú liszt a fehér lisztnél 30-40%-kal tartalmaz kevesebbet a szénhidrátból, addig a Zsírégető lisztben minimális a ténylegesen felszívódó szénhidrát mennyisége.

A különleges összetételnek, magas fehérje-, rosttartalomnak és az alacsony felszívódó szénhidráttartalomnak köszönhetően a Zsírégető Liszttel készült élelmiszerek kevésbé emelik meg a vércukor- és inzulinszintet étkezés után! Ez rendkívül fontos szempont a fogyókúrában, mivel nem lép fel hirtelen erőteljes éhségérzet.

Írta: Wollák Zsuzsa, a János Kórház és a Gastroyal vezető dietetikusa

 

 

Ajánlom a Facebookon
  • Nincsenek hozzászólások

Legfrissebb cikkek

2017. szeptember 21
2017. szeptember 20
2017. szeptember 19
2017. szeptember 19
2017. szeptember 19

Belépés

close

A weblap bizonyos funkcióinak működéséhez és a célzott hirdetésekhez sütikkel (cookie-kal) gyűjt névtelen látogatottsági információkat. A sütikről, engedélyezésükről és tiltásukról itt olvashat bővebben. További információ